Michiel Hendryckx
FotoMuseum | Antwerpen
25.09.09 > 10.01.10
NL: Pas al dolend leer je een stad kennen, een land, een continent. Eindeloos zwervend, met de auto en te voet heeft persfotograaf Michiel Hendryckx [°1951, Adinkerke] in opdracht van het FoMu en uitgeverij Lannoo door Europa gereisd. De tocht ging door Italië, Griekenland, Roemenië, Slovakije, Polen, Noorwegen, Ierland, Engeland, Schotland, Duitsland, Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Vaticaanstad, Zwitserland en Oostenrijk.
De reis was voor Hendryckx vooral een herbronning. Een bewuste terugkeer naar de eerste verwondering, naar de onvooringenomen openheid van de debutant. De fotograaf op zoek naar de essentie van zijn kunnen. De beelden tonen een jongensachtige nieuwsgierigheid en zijn bij momenten zelfs van een naïeve eenvoud. Ook de keuze voor zwart-wit fotografie heeft alles te maken met zijn roots als fotograaf.
Daar de kranten de eerste twintig jaar van Hendryckx’ loopbaan geen kleur gebruikten, is zwart-wit zijn ware moedertaal.Een groot deel van de foto’s in de tentoonstelling is met een 50mm standaardobjectief gemaakt. Deze lens geeft niet alleen de werkelijkheid op de meest ‘realistische’ manier weer, de keuze voor dit objectief weerspiegelt vooral de houding van de fotograaf ten opzichte van zijn onderwerp. Michiel Hendryckx’ beelden tonen een ‘objectieve’ wereld wars van spektakel en sensatie.
De reis was voor Hendryckx vooral een herbronning. Een bewuste terugkeer naar de eerste verwondering, naar de onvooringenomen openheid van de debutant. De fotograaf op zoek naar de essentie van zijn kunnen. De beelden tonen een jongensachtige nieuwsgierigheid en zijn bij momenten zelfs van een naïeve eenvoud. Ook de keuze voor zwart-wit fotografie heeft alles te maken met zijn roots als fotograaf.
Daar de kranten de eerste twintig jaar van Hendryckx’ loopbaan geen kleur gebruikten, is zwart-wit zijn ware moedertaal.Een groot deel van de foto’s in de tentoonstelling is met een 50mm standaardobjectief gemaakt. Deze lens geeft niet alleen de werkelijkheid op de meest ‘realistische’ manier weer, de keuze voor dit objectief weerspiegelt vooral de houding van de fotograaf ten opzichte van zijn onderwerp. Michiel Hendryckx’ beelden tonen een ‘objectieve’ wereld wars van spektakel en sensatie.